داسیا ساندرو فرانسوی: هاچبک اقتصادی با ریشه های فرانسوی

داسیا ساندرو فرانسوی: هاچبک اقتصادی با ریشه های فرانسوی

 

داسیا ساندرو: هاچ‌بک اقتصادی با ریشه‌های فرانسوی

داسیا ساندرو (Dacia Sandero) یک هاچ‌بک ساب کامپکت است که توسط شرکت رومانیایی داسیا، زیرمجموعه گروه رنو فرانسه، تولید می‌شود. این خودرو به دلیل قیمت مناسب، استهلاک پایین و فضای کاربردی، به‌ویژه در بازارهای اروپایی و برخی از کشورهای دیگر، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با وجود اینکه داسیا یک برند رومانیایی است، ساندرو به دلیل بهره‌گیری از پلتفرم و فناوری‌های رنو، دارای ریشه‌های فرانسوی قوی است و می‌توان آن را به عنوان یک محصول با اصالت اروپایی دانست.

تاریخچه و تکامل داسیا ساندرو

اولین نسل داسیا ساندرو در سال 2007 معرفی شد. این خودرو بر پایه پلتفرم B رنو ساخته شده بود که در مدل‌هایی مانند رنو کلیو و نیسان میکرا نیز به کار رفته بود. هدف اصلی از تولید ساندرو، ارائه یک خودروی اقتصادی با قیمت مناسب بود که بتواند نیازهای حمل و نقل روزمره را به خوبی برآورده کند.

نسل دوم داسیا ساندرو در سال 2012 معرفی شد. این نسل، طراحی به‌روزتر و امکانات بیشتری را نسبت به نسل قبلی ارائه می‌کرد. بهبودهایی در بخش ایمنی و مصرف سوخت نیز در این نسل اعمال شد.

نسل سوم ساندرو در سال 2020 با یک طراحی کاملاً جدید و مدرن معرفی شد. این نسل از پلتفرم CMF-B رنو-نیسان-میتسوبیشی بهره می‌برد که یک پلتفرم پیشرفته‌تر و منعطف‌تر است. ساندرو نسل سوم نه تنها از نظر طراحی، بلکه از نظر فناوری و امکانات نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

داسیا ساندرو فرانسوی

 

طراحی خارجی و ابعاد داسیا ساندرو فرانسوی 

داسیا ساندرو نسل سوم با طراحی بیرونی جذاب و مدرن، نسبت به نسل‌های قبلی، تغییرات زیادی کرده است. چراغ‌های جلوی LED با طراحی تیز و جذاب، جلوپنجره کرومی با لوگوی جدید داسیا، خطوط بدنه پویا و چراغ‌های عقب با طراحی امضای داسیا، از جمله ویژگی‌های ظاهری این خودرو هستند.

ساندرو در کلاس هاچ‌بک ساب کامپکت قرار می‌گیرد و ابعاد نسبتاً کوچکی دارد. این ابعاد مناسب، باعث شده است که خودرو در شهرها و فضاهای پرترافیک، مانورپذیری خوبی داشته باشد. طول خودرو حدود 4 متر، عرض آن حدود 1.8 متر و ارتفاع آن حدود 1.5 متر است. این ابعاد، فضای کافی را برای سرنشینان و بار فراهم می‌کند.

داسیا ساندرو فرانسوی

طراحی داخلی و امکانات داسیا ساندرو فرانسوی 

فضای داخلی داسیا ساندرو، به‌ویژه در نسل سوم، پیشرفت‌های زیادی داشته است. طراحی داشبورد و کنسول مرکزی ساده و کاربردی است. مواد به کار رفته در ساخت قطعات داخلی، گرچه از جنس پلاستیک سخت است، اما کیفیت نسبتاً مناسبی دارد و مونتاژ خوبی را ارائه می‌کند.

صندلی‌های ساندرو، با طراحی ارگونومیک و روکش پارچه‌ای، راحتی خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. فضای پا و سر در هر دو ردیف صندلی‌ها، برای بزرگسالان نیز مناسب است. حجم صندوق عقب حدود 330 لیتر است که برای یک هاچ‌بک ساب کامپکت، فضای مناسبی به نظر می‌رسد و با خواباندن صندلی‌های عقب، می‌توان فضای بیشتری را در دسترس داشت.

از جمله امکانات و تجهیزات داخلی داسیا ساندرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی (بسته به تریم)

سیستم صوتی با قابلیت اتصال بلوتوث و USB

کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

تهویه مطبوع دستی یا اتوماتیک

شیشه‌های برقی جلو و عقب

آینه‌های جانبی برقی

کامپیوتر سفری

سنسورهای پارک عقب (بسته به تریم)

دوربین دید عقب (بسته به تریم)

کروز کنترل و محدود کننده سرعت

فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع

سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای (بسته به تریم)

برای آشنایی بیشتر با خودروهای فرانسوی اینجا را کلیک کنید

داسیا ساندرو فرانسوی

مشخصات فنی و پیشرانه داسیا ساندرو فرانسوی 

داسیا ساندرو با پیشرانه‌های مختلف بنزینی، دیزلی و گازسوز (LPG) در دسترس است. این پیشرانه‌ها، عموماً از خانواده موتورهای رنو هستند و از نظر مصرف سوخت و آلایندگی، عملکرد خوبی دارند.

مهم‌ترین پیشرانه‌های بنزینی ساندرو عبارتند از:

موتور 1.0 لیتری سه سیلندر:  این موتور با توان حدود 65 تا 75 اسب بخار، برای رانندگی شهری و مصارف اقتصادی مناسب است.

موتور 1.0 لیتری سه سیلندر توربو:  این موتور با توان حدود 90 تا 100 اسب بخار، عملکرد بهتری نسبت به موتور تنفس طبیعی دارد و برای رانندگی در بزرگراه‌ها نیز مناسب است.

موتور 1.3 لیتری چهار سیلندر توربو: این موتور با توان حدود 130 تا 150 اسب بخار، قوی‌ترین پیشرانه موجود برای ساندرو است و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، یک پیشرانه دوگانه‌سوز (بنزین و گاز مایع) نیز برای ساندرو در دسترس است که با نام TCe 100 LPG شناخته می‌شود. این پیشرانه، به دلیل کاهش هزینه‌های سوخت، برای رانندگان پرمصرف، گزینه مناسبی است.

گیربکس‌های ارائه شده برای ساندرو شامل گیربکس‌های 5 و 6 سرعته دستی و گیربکس اتوماتیک CVT (بسته به نوع موتور) است. سیستم تعلیق ساندرو از نوع مک فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب است که سواری نرم و راحتی را فراهم می‌کند.

داسیا ساندرو فرانسوی

ایمنی داسیا ساندرو فرانسوی 

داسیا ساندرو در بخش ایمنی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. این خودرو، در تست‌های تصادف موسسه یورو NCAP، توانسته است چهار ستاره ایمنی را کسب کند. از جمله امکانات ایمنی ساندرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم ترمز ضد قفل ABS

سیستم کنترل پایداری ESP

سیستم کمک ترمز اضطراری EBA

کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای

سیستم هشدار فشار باد تایرها

ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک

داسیا ساندرو فرانسوی

برای آشنایی بیشتر با خودروهای داسیا فرانسوی اینجا را کلیک کنید 

رقبای اصلی داسیا ساندرو فرانسوی 

داسیا ساندرو در بازار، با هاچ‌بک‌های ساب کامپکت دیگری مانند:

رنو کلیو

پژو 208

هیوندای i20

کیا ریو

سئات ایبیزا

اشکودا فابیا

رقابت می‌کند. با این حال، داسیا ساندرو به دلیل قیمت رقابتی، استهلاک پایین و فضای کاربردی، در بین این رقبا، جایگاه ویژه‌ای دارد.

مزایا و معایب داسیا ساندرو فرانسوی 

مزایا:

قیمت بسیار رقابتی

استهلاک پایین و هزینه نگهداری کم

فضای داخلی جادار برای سرنشینان و بار

مصرف سوخت بهینه

طراحی مدرن و جذاب

امکانات ایمنی و رفاهی مناسب

موتورهای رنو با عملکرد خوب

معایب:

استفاده از پلاستیک سخت در کابین

عملکرد محدود پیشرانه‌های پایه

کیفیت پایین مواد به کار رفته در برخی بخش‌ها

آپشن‌ها محدودتر نسبت به رقبا

برند داسیا نسبت به برخی رقبا، شناخته شده‌تر نیست.

داسیا ساندرو فرانسوی

جمع‌بندی

داسیا ساندرو یک خودروی هاچ‌بک اقتصادی و کاربردی است که با ریشه‌های فرانسوی خود، توانسته است به یکی از پرفروش‌ترین خودروها در اروپا تبدیل شود. این خودرو با ارائه ترکیبی از قیمت مناسب، مصرف سوخت بهینه، فضای جادار و امکانات مناسب، برای افرادی که به دنبال یک خودروی اقتصادی برای مصارف روزمره هستند، انتخاب بسیار خوبی است. اگر به دنبال خودرویی با کیفیت و امکانات بالا هستید، داسیا ساندرو ممکن است انتخاب ایده‌آلی نباشد، اما اگر قیمت و کارایی را در اولویت قرار می‌دهید، حتماً این خودرو را در لیست بررسی‌های خود داشته باشید. در نهایت، داسیا ساندرو با وجود زیر مجموعه بودن یک شرکت رومانیایی، به لطف بهره‌گیری از دانش و فناوری رنو، یک خودروی اروپایی با ریشه‌های فرانسوی محسوب می‌شود که ارزش خرید بالایی دارد.

مریم بهمنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *