کوییک نخرید بیش از 10 عیب دارد

کوییک نخرید بیش از 10 عیب دارد

خودروی کوییک یکی از ماشین‌های تولید سایپا است که توی بازار ایران تونسته فروش خوبی داشته باشه. این خودرو که نسخه فیس‌لیفت تیبا ۲ به حساب میاد، امکانات و آپشن‌های بهتری نسبت به تیبا ۲ داره. کوییک توی ایران بخش بزرگی از بازار هاچ‌بک‌ها رو به خودش اختصاص داده.

با این حال، مثل همه ماشین‌های ایرانی، کوییک هم ایراداتی داره که ممکنه باعث بشه از خریدش پشیمون بشید. اگر قصد خرید یا تعویض ماشین دارید و کوییک رو توی نظر دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله رو به دقت بخونید تا قبل از خرید، با معایبش آشنا بشید.

تو این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که چرا شاید بهتر باشه کوییک رو نخریم و ایرادها و معایبش رو با هم نگاه کنیم. پس اگه می‌خواهید بهتر تصمیم بگیرید، تا آخر مقاله با مجله کارسی همراه باشید.

معایب و نقص های کوییک

 کوییک با اینکه جزو خودروهای آپشنال ایرانی حساب میشه، اما ایرادهای زیادی از نظر ظاهر، عملکرد و ساختارش داره. توی ادامه می‌خواهیم به دلایلی بپردازیم که شاید باعث بشه شما هم فکر کنید که چرا کوییک رو نباید بخرید:

عایق بندی نامناسب کابین کوییک 

یکی از مشکلاتی که برای کوییک وجود داره، عایق‌بندی ضعیف کابینشه. این موضوع باعث میشه وقتی با کوییک رانندگی می‌کنید، علاوه بر صدای آزاردهنده موتور، صدای محیط بیرون هم خیلی واضح به گوش شما بیاد. این مشکل مخصوصاً توی سفرها و سرعت‌های بالا بیشتر به چشم میاد. در نهایت هم این قضیه می‌تونه باعث ناراحتی سرنشین‌ها بشه.

حالا شاید برای شما هم سوال بشه که چرا صدای موتور کوییک اینقدر زیاد به نظر می‌رسه؟ در جواب باید بگیم موتور کوییک خودش زیاد پر سروصدا نیست، اما به خاطر عایق‌بندی بد کابین، صدای موتور خیلی راحت وارد کابین میشه و این باعث میشه شما احساس کنید که صدای موتور خیلی بیشتر از چیزی که هست به گوش می‌رسه.

کیفیت سواری کوییک 

خودروی کوییک حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن داره. این وزن کم باعث میشه کیفیت سواری این خودرو خیلی عالی نباشه. کوییک توی جاده‌های آسفالتی چسبندگی بالایی نداره و این موضوع وقتی بارون می‌زنه می‌تونه برای شما مشکل ایجاد کنه. تکان‌هایی که توی خودروهای ساینا و تیبا وجود داشت، توی کوییک هم دیده می‌شه.

کیفیت پایین مونتاژ

کیفیت پایین مونتاژ کوییک یکی از اصلی‌ترین معایب این خودرو به حساب میاد. در کل، کیفیت مونتاژ قطعات این خودرو زیاد قابل توجه نیست.

درزهای غیرعادی بین قطعات بدنه، عملکرد نامناسب بعضی از آپشن‌ها و صداهای عجیب و غریب، همه از مشکلاتی هستند که به دلیل مونتاژ ضعیف قطعات به وجود اومدن. یکی دیگه از مشکلات رایج کوییک هم اختلالات برقیه که باز هم ریشه در همون مونتاژ ضعیف این خودرو داره.

مشکل کیربکس در بعضی مدل ها

یکی دیگه از مشکلات کوییک که در برخی مدل‌ها مشاهده میشه، مشکل گیربکسشه. این مسئله در مدل‌های دنده‌ای کوییک خیلی رایجه، ولی کوییک‌های اتوماتیک معمولاً گیربکس باکیفیت‌تری دارن.

با این حال، حتی صاحبان کوییک اتوماتیک هم از عملکرد گیربکس شکایت‌هایی دارن. این مشکل بیشتر به خاطر ناهماهنگی بین پیشرانه و گیربکس هست که به دلیل تکنولوژی قدیمی‌تر پیشرانه در مقایسه با گیربکس به وجود میاد. همچنین، ممکنه عدم آشنایی شما با گیربکس‌های CVT هم یکی از دلایل این مشکلات باشه.

عدم وجود سنسور

در بین سنسورهایی که توی خودروها وجود داره، کوییک فقط یه سنسور عقب داره. سنسورهای رادار نقطه کور، رادار تغییر مسیر، فشار باد تایر و سنسور خواب آلودگی راننده، چیزهایی هستن که معمولا توی خودروهای دیگه وجود دارن، ولی هیچ کدوم از این سنسورها توی کوییک نیست. فقط سنسور فشار باد تایر توی مدل اتوماتیک هست.

کاسه بودن ترمز عقب

کاسه‌ای بودن ترمز عقب کوییک باعث میشه که تعویض لنتش سخت‌تر و زمان‌برتر بشه و همچنین کیفیت ترمزگیریش هم کمتر از ترمزهای دیسکی باشه.

عدم جود چراغ روشنایی روز

استفاده از چراغ‌های روشنایی روز توی خودروهای جدید چینی و بعضی از خودروهای ایرانی خیلی رایج شده، اما این ویژگی توی کوییک دنده دستی وجود نداره.

معایب کوییک

فرمان ساده

در خودروهای جدید، روی فرمان دکمه‌های کنترل سیستم مالتی مدیا و صوتی گذاشته شده، ولی کوییک دنده دستی این ویژگی رو نداره و فقط یه فرمان ساده و بدون روکش چرم داره.

مهم‌تر از همه این که فرمان کوییک قابلیت حساسیت به سرعت بالا رو هم نداره که این یکی از نقاط ضعف بزرگ این مدل دنده دستی به حساب میاد.

تیپ‌های متنوع با تفاوت‌های جزئی

وجود مدل‌های مختلف از یک خودرو خود یه مزیت حساب میشه. این ویژگی باعث میشه خریدار انتخاب‌های بیشتری داشته باشه. ولی اغلب تیپ‌های کوییک خیلی شبیه هم هستند و این می‌تونه باعث سردرگمی خریدار بشه.

تیپ‌های متنوع کوییک

عدم وجود آپشن کنترل سرعت و کروز

 بیشتر خودروهای مدرن اروپایی و چینی به سیستم کروز مجهز هستند، ولی این آپشن توی خودروی کوییک دنده دستی نیست. همچنین بیشتر خودروهای جدید به سیستم کنترل سرعت در سرازیری و کنترل ایستایی در سربالایی هم مجهز هستند. متاسفانه، با اینکه قیمت خودروی کوییک بالاست، این آپشن‌ها توی این خودرو وجود ندارند.

طراحی داخلی ساده

خودروی کوییک طراحی داخلی و کابین خیلی ساده و قدیمی داره. سازندگان سعی کرده‌اند که طراحی داخلی کوییک نسبت به ساینا جدیدتر و مدرن‌تر باشه، ولی چون از مواد و پلاستیک‌های بی‌کیفیت توی بخش‌های داخلی استفاده شده، راحتی و جذابیتش کمتر شده.

طراحی ضعیف داخلی و صندوق عقب

یک مشکل دیگه، ناهماهنگی رنگ‌ها توی قسمت داشبورد هست که باعث شده مشتری‌ها احساس کنند این قسمت خیلی شلوغ و نامرتب به نظر میاد.

همچنین، نبود بعضی آپشن‌ها در خودروی کوییک باعث شده که کنترل بخش‌های مختلف خودرو سخت‌تر بشه. به طور کلی، توی این خودرو تفاوت زیادی نسبت به خودروهای قدیمی مشاهده نمی‌شه.

کیفیت ساخت پایین

یکی از بزرگ‌ترین انتقادهایی که به سایپا کوییک وارد میشه، کیفیت پایین بدنه و کابینشه. این خودرو از موادی ساخته شده که در برابر شرایط مختلف و استفاده طولانی‌مدت مقاومت خوبی نداره. قطعات داخلی هم کیفیت مناسبی ندارند، که باعث میشه کاربران از دوام و راحتی فضای داخلی خودرو راضی نباشند. این مشکل در همه نسخه‌های کوییک، چه کوییک معمولی و چه کوییک S، وجود داره.

هزینه نگهداری و تعمیرات

هرچند قطعات یدکی سایپا کوییک توی بازار به‌راحتی پیدا میشه، اما کیفیت پایین این قطعات باعث میشه که هزینه تعمیرات و نگهداری خودرو بیشتر بشه. علاوه بر این، بعضی مشکلات فنی در مدل‌های مختلف کوییک، مثل کوییک S و کوییک R، گزارش شده که هزینه‌های اضافی برای صاحبان خودرو به‌دنبال داره.

امکانات محدود نسبت به قیمت

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سایپا کوییک اینه که قیمتش با امکاناتی که ارائه میده، تناسب زیادی نداره. مثلا قیمت کوییک نسبت به رقبای خارجی و حتی بعضی از خودروهای داخلی، به‌ویژه توی بازار آزاد، خیلی بالاتره.

با اینکه این خودرو توی نسخه‌های پایه، امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع پیشرفته، کنترل‌های دیجیتال یا سیستم‌های کمک‌راننده رو نداره.

قیمت کوییک

اختلاف قیمت کارخانه و بازار 

یکی دیگه از مشکلات بزرگ کوییک، تفاوت قیمت زیاد بین کوییک صفر کارخانه و قیمت اون توی بازار آزاد هست. این اختلاف قیمت به‌خاطر محدودیت عرضه و سیاست‌های بازار به‌وجود اومده و باعث شده خرید این ماشین برای خیلی‌ها سخت بشه. جهت مشاهده قیمت کوییک اینجا کلیک کن

مثلاً نسخه‌های معمولی و کوییک S ممکنه توی بازار آزاد قیمت‌شون چند ده میلیون تومان بیشتر از قیمت کارخانه باشه.

عملکرد ضعیف پیشرانه

کوییک یه موتور ۱.۵ لیتری با توان ۸۷ اسب بخار داره. این موتور برای وزن و اندازه کوییک قدرت کافی نداره. شتاب ضعیف، مصرف سوخت بالاتر از رقبا و تجربه رانندگی نه‌چندان خوب از مشکلات این موتور هست. این مشکل توی همه نسخه‌ها، از جمله کوییک S و کوییک R هم وجود داره.

ایمنی ناکافی

یکی از مشکلات بزرگ کوییک، کمبود امکانات ایمنی پیشرفته است. این ماشین سیستم‌هایی مثل کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، ترمزهای پیشرفته و کیسه‌های هوای جانبی نداره. همین کمبودها باعث شده که کوییک در تست‌های ایمنی نتایج ضعیفی بگیره. با توجه به قیمت بالا، انتظار می‌ره که امکانات ایمنی بهتری توش باشه.

تفاوت اندک بین نسخه ها 

کوییک در سه نسخه معمولی، S و R عرضه می‌شود. تفاوت‌های این نسخه‌ها معمولاً در ظاهر و بعضی جزئیات داخلی است. مثلاً تفاوت کوییک S و R بیشتر به طراحی جلوپنجره و جزئیات ظاهری مربوط می‌شود و از نظر فنی تغییرات زیادی وجود نداره. این موضوع باعث می‌شود که هزینه‌های بیشتر برای نسخه‌های جدیدتر منطقی به نظر نیاد.

افت قیمت شدید در بازار دست دوم

یکی از مشکلات خرید کوییک اینه که قیمتش توی بازار دست دوم خیلی پایین میاد. ممکنه وقتی خودرو رو می‌خری، قیمت بالایی داشته باشه، اما وقتی بخوای بفروشی، ارزشش به شدت کاهش پیدا می‌کنه. این مسئله برای کسانی که می‌خوان روی خودرو سرمایه‌گذاری کنن، یه نقطه ضعف بزرگ به حساب میاد.

خدمات پس از فروش ضعیف

با اینکه سایپا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایران هست، اما خدمات پس از فروشش، مخصوصاً برای کوییک، مشکلات زیادی داره. یکی از این مشکلات، دسترسی نداشتن به قطعات یدکی با کیفیت و هزینه‌های بالای تعمیرات است که خریداران این خودرو به طور مرتب ازش شکایت می‌کنن.

رقابت با خودرو های وارداتی

ورود خودروهای وارداتی ارزان‌قیمت به بازار ایران، مشکل بزرگی برای کوییک ایجاد کرده. خودروهای وارداتی در همین محدوده قیمتی، امکانات و کیفیت ساخت بهتری دارند. به همین دلیل، خریداران فکر می‌کنند کوییک گزینه اقتصادی خوبی نیست.

سخن پایانی 

با توجه به معایب مختلف، می‌توان گفت که سایپا با تولید کوییک بیشتر به دنبال درآمدزایی بوده است. این خودرو به نوعی شبیه محصولات قدیمی‌تر سایپا است و مشکلات فنی و ظاهری خودروهای قبلی این شرکت هنوز در کوییک دیده می‌شود. اگر قصد خرید کوییک را دارید، قبل از تصمیم‌گیری نهایی بهتر است مقاله “چرا کوییک نخریم؟” را به دقت مطالعه کنید.

با وجود برخی مزایای کوییک، مشکلاتی مثل کیفیت پایین ساخت، عملکرد فنی ضعیف، ایمنی پایین و قیمت بالاتر از حد انتظار باعث می‌شود که این خودرو برای بسیاری از خریداران انتخاب مناسبی نباشد. تفاوت قیمت کارخانه و بازار، امکانات محدود در مدل‌های پایه، و افت قیمت شدید در بازار دست دوم هم از دلایلی هستند که ممکن است شما را از خرید کوییک منصرف کنند.

اگر قصد خرید کوییک را دارید، پیشنهاد می‌شود قبل از تصمیم‌گیری نهایی، همه جوانب را بررسی کرده و آن را با دیگر گزینه‌های موجود در بازار مقایسه کنید.

 

سید احمد موسوی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *