چرا لاستیک زاپاس از خودروهای برقی در حال حذف شدن است؟
لاستیک زاپاس که زمانی یکی از تجهیزات استاندارد هر خودرویی بود، امروزه بسیاری از خودروهای برقی (EV) دیگر با این قطعه عرضه نمیشوند. اما چرا؟ آیا این یک تصمیم مهندسی منطقی است یا صرفاً تلاشی برای کاهش هزینهها و افزایش فضای باتریها؟
برای بسیاری از رانندگان، نداشتن لاستیک زاپاس ممکن است یک مشکل جزئی به نظر برسد، اما برای کسانی که در مسیرهای ناهموار یا مناطق دورافتاده تردد میکنند، این مسئله میتواند تفاوت بین ادامه سفر و گیر افتادن در جاده باشد.
در بررسی جدیدی، مشخص شده است که بسیاری از خودروهای الکتریکی مدرن دیگر از لاستیک زاپاس برخوردار نیستند. بهعنوان مثال، در رونمایی از
هیوندای آیونیک ۵ مدل ۲۰۲۵، خبرنگاران پرسیدند که آیا نسخه XRT این مدل که برای مسیرهای آفرود طراحی شده است، برخلاف سایر مدلها به لاستیک زاپاس مجهز خواهد بود؟ پاسخ منفی بود. هیوندای تأیید کرد که این خودرو نیز فقط با یک قوطی مایع پنچرگیری و یک پمپ باد قابل حمل عرضه خواهد شد. اگر این ابزار نتواند مشکل را حل کند، راننده چارهای جز تماس با امداد جادهای نخواهد داشت.